Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

A motiváció fenntartása a csapatunkban

Számtalan motivációs elmélet létezik, amelyeket ha ismer egy vezető, akkor biztosan megtalálja az ő csapatához illeszkedőt. De számtalan hamis, romboló tévhit is kering a vezetői társadalomban, ami megbénítja a vezető cselekvési hajlandóságát, vagy rossz döntésekre sarkallja! Az eredmény lehangoló, a legjobb emberink hagynak cserben bennünket és legjobb esetben is egy gyenge utánzatot találunk helyette, akit még 6-12 hónapig kell képezni, mire a megszokott teljesítmény 60-70%-át képes lesz hozni. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy a motiváció fenntartására megfelelő eszközökkel rendelkezzünk.

Tehát, a javaslatom ez: A MEGLÉVŐ EMBEREIDRE KONCENTRÁLJ, TEDD ŐKET MOTIVÁLTTÁ, HOZD KI BELŐLÜK A LEGTÖBBET!

Mellesleg jegyzem meg, hogy ez befektetésnek is nagyon megéri. Idézve egyik haszongépjármű szerviz és kereskedő partnerem ügyvezetőjét – „a csapatomra vagyok a legbüszkébb, mert ez egy lemásolhatatlan versenyelőny. Bármikor megmutatom, mit, hogyan csinálunk, hány szerviz állásunk van, hogyan csináljuk az alkatrész beszerzést, hogyan értékesítünk. A csapatomat senki nem tudja lemásolni és abban van az erő!”

A vezetők közös problémája

Már több mint 24 éve dolgozom cégvezetőkkel, értékesítési vezetőkkel ezért ismerem a problémáikat. A jó munkatársak megtartása 2018-ban aktuálisabb és kihívóbb feladat, mint valaha. Az okokat keresve, a vezetőknek van egy közös hite – nincs jó munkaerő!!!! ELTŰNTEK, ELMENTEK, ELBÚJTAK, MÁR MÁSHOL DOLGOZNAK, … Ebben olyan nagy az egyetértés, hogy sok vezetőt teljesen megbénít. Sokan vallják, „NEM RÚGHATOM KI ŐKET, MERT TALÁN MÉG ILYET SEM TALÁLOK!” vagy „AZ EMBEREK ILYENEK, NEM LEHET ŐKET MEGVÁLTOZTATNI”, hogy még egy elterjedt közös vélemény említsek.

Persze mondhatjuk, hogy a terep többszörösen nehezített. A munkatársak is tudják, hogy „felment az értékük”. Sokuk ki is használja, egyszerűen bemegy hozzád és kér 25% emelést, hogy maradjon! Ha nem, akkor megy, mert van jobb ajánlata. A piacon egymást hülyítik a dolgozók, hogy ki mennyit tud megkeresni és, ezért milyen keveset kell csak dolgoznia.

Érjük el, hogy az embereink nekünk akarjanak dolgozni és még ha kapnak is ajánlatot, azt ne fogadják el gondolkozás, mérlegelés, velünk való egyeztetés nélkül. Ennek elérésében segít a megfelelő motivációs eszközök használata.

A motiváció rombolásának veszélye

Egy vezető legfontosabb erőforrása a munkatársai munkára való hajlandósága! Ez az egyetlen erőforrás, amivel a személyzeti területen ténylegesen rendelkezik. Ezt gondoznia kell, és a lehetőségek szerint fejlesztenie, de mindenképpen nagyon kell vigyáznia rá. Ha olyasmit tesz, ami rombolja ezt a hajlandóságot, az képes akár maradandóan lecsökkenteni a cég eredményeit.

Számtalan motivációs eszköz áll rendelkezésedre. És itt a kulcs az, hogy ne csak egy kettőben gondolkodj. Sokféle munkatársad van, különböző célokkal, vágyakkal. Ezért más és más motivációs eszközök fognak nálluk működni. Ha csak egyben-kettőben gondolkodsz, akkor lehet ellenkező hatást érsz el. Mivel lehet a legtöbb munkatársat az a motivációs eszköz nem érinti meg, így nem indul neki, vagy akár az eddigi motivációját is csökkenti.

A motiváció fenntartása

Tehát vezetőként fel kell ismernünk, hogy csapatunkban a motiváció fenntartása elsődlegesen a mi felelősségünk. És ennek módja csak részlegesen lehet az, hogy a „megfelelően motivált emberek” után kutatunk.

Amennyiben ezt az utat választjuk, akkor minden munkatárssal érdemes elbeszélgetni. Neki mi a fontos, mik a vágyai, mi az ami foglalkoztatja stb. Képbe kerülni a csapatról ilyen téren is. Az információk birtokában és a cég lehetőségeihez mérten ki kell alakítani a motivációs rendszert.

Erre had mondjak egy példát: Az egyik partnerem egy hűség programot indított a munkatársainak a cégben eltöltött idő tükrében. Mellette egy versenyt is indított, az értékesítőknél, ahol forgalom növekelés volt a cél. A díj pedig egy wellnes hétvége. Míg időszakonként megrendezésre kerülő céges csapat építő program esetén az elért teljesítmény tükrében lehetett választani 2-3 különböző program lehetőség közül. Így ötvözött több motivációs eszközt és módszert és szabta a cégére.

A munkatársak motivációjáról készítettem egy részletes e-bookot. Ahol 10+1 bevált, letesztelt és azonnal alkalmazható módszert mutatok be. Ide kattintva tudod megnézni.

Összefoglalás

A mostani piaci helyzetben elengedhetetlenül szükséges a cégben a motivációs eszközök alkalmazása. És, mint fentebb írtam nem elég egy, vagy kettőt alkalmazni. Meg kell találni a cégedre és a csapatodra legjobban alkalmazható eszközöket és módszereket és ezek ötvözéséből létre kell hozni a saját motivációs rendszeredet. Ennek eredménye egy hatékony, termelő, lelkes csapat, akik nem mellékesen még lojálisak is lesznek hozzád. Kell ennél több egy vezetőnek?

Vezetőknek tartok egy rövid tréninget, ahol az értékesítés hatékonyabb és eredményesebbé tétele mellett a motivációról is beszélek. Amennyiben a fenti téma felkeltette az érdeklődésedet, gyere el erre a tréningre, vagy töltsd le a tréningen készült videót, amiben konkért eszközöket és ötleteket adok a motivációs rendszer kialakításához.