Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

Milyen problémákkal kell szembenéznie annak, akit előléptettek vezetővé?

Attól, hogy nagyon jó értékesítő voltál, és előléptettek, még nem biztos, hogy jó vezető is leszel, hiszen teljesen más készségekre van szükséged hozzá. Viszont a jó hír, hogy nincsen született rossz vezető, hiszen ezek a képességek elsajátíthatóak. 

 

Repüljünk egy kicsit vissza az időben és emlékezz arra az időszakra, amikor még kezdő értékesítő voltál. Valószínűleg nem egyik pillanatról a másikra tanultad meg a szakma fortélyait, hanem folyamatosan tanultál, képezted magad, kialakítottál egy nyerő stratégiát, amellyel ügyfeleket, vásárlókat szereztél. 

Most szintén hasonló a helyzet: ha nem is egy új szakmát, de teljesen új nézőpontot kell elsajátítanod. 

Hogy csak néhányat említsünk: delegálni, motiválni, irányítani kell majd az értékesítőket úgy, hogy a maximumot hozzák ki saját magukból. 

 

Értékesítőből vezető

Egy sok esetben elkerülhetetlen fejlődési folyamatba csöppentél most bele, hiszen kiváló szakember vagy, akiből most vezető lett. 

Talán most úgy gondolod, hogy egy kicsit keserédes a dolog, hiszen ez egyfajta megkoronázása az eddig elért munkáidnak, azonban így valamilyen szinten búcsút kell mondanod annak, amiben a legjobb vagy.

 

Másfajta nehézségek

Ebből adódik, hogy teljesen másnemű kihívásokkal találod szembe magad. 

Az ellenállás kezelése

Talán az egyik legnehezebb feladat újdonsült értékesítési vezetőként keresztülvinni a víziódat úgy, hogy közben ellenállásba ütközöl. Meg kell tanulnod kezelni a kollégáid kifogásait ugyanúgy, ahogyan anno az ügyfelek, vásárlók kifogásait is kezelni tudtad. 

 

Barátból felettes

Gyakran súrlódásokat okoz az is, ha barátból, kollégából felettessé válsz.

Egyrészt meg kell küzdened azzal, hogy mit gondolnak rólad az egykori értékesítő kollégáid, másrészt meg kell felelned a közvetlen felettesednek is. Voltaképp át kell esned egy identitásváltáson, ezt pedig a lehető leggyorsabban kell megtenned úgy, hogy a legkevesebb súrlódáshoz vezessen.

Érdemes erre úgy gondolnod, hogy meg kell tanulnod egyszerre jó vezetőnek és produktív “alkalmazottnak” is lenni. Miközben olyan új képességeket kell majd elsajátítanod, mint a koordinálás, a stresszkezelés, az időmenedzsment vagy épp a motiváció.

 

Motiváció és ösztönzés

Újonnan kinevezett értékesítési vezetőként teljesen másfajta stresszorral találod majd szembe magad: útmutatást kell adnod az egykori kollégáidnak, motiválnod kell őket, ugyanakkor keményen betartatni és számon kérni az értékesítési célokat. 

Szerencsére azonban nem indulsz hendikeppel. Gondolj csak bele abba, hogy ki más ismerné jobban a csapaton belüli hierarchiát, a csapat kémiáját, mint az egykori csapattag?

Használd ki azt, hogy tudod, kivel hogyan kell beszélni, és fokozd az értékesítési csapat dinamikáját.

Fontos tudnod azt, hogy melyek azok a feladatok, amiket neked kell elvégezned, és melyeket kell delegálnod az értékesítő kollégáknak. 

 

A csapaton belüli konfliktusok megoldása

Értékesítési vezetőként bizony nem egy nehéz konfliktushelyzetet kell majd megoldanod és jól kezelned. 

Elkerülhetetlen, hogy olykor nézeteltérés alakuljon ki, azonban a saját – és a csapatod – jól felfogott érdeke az, hogy ezen minél hamarabb túllendüljetek. 

Vezetőként talán az egyik legfontosabb feladatod, hogy a csapat figyelmének közel 100%-át a célokon és az ügyfeleken tartsd, szemben azzal, hogy egymással csatázzanak.

Feladatok delegálása és teljesítménymérés

Meg kell tanulnod delegálni a feladatokat. Ehhez pedig jó szervezőkészségre, valamint vezetői határozottságra van szükség. 

 

Ha még nincsenek, érdemes bevezetned olyan hatékony teljesítménymérési eszközöket, amivel nyomon tudod követni az értékesítőket, és ha valahol probléma, elakadás van, azonnal meg tudod találni a forrását és hatékonyan kezelni azt. 

A vezetői felelősség komoly kihívás, mert magadon kívül az embereidért is felelősséggel tartozol. Ha jól csinálod virágozni fog a csapat és győzelmet, győzelemre halmoz. Amennyiben viszont rosszul kezeled, vagy csak közepesen jól teljesítesz, akkor küzdeni fogtok. Nem is beszélve arról, hogy ha nem is az összes, de a legtöbb munkatársad, belesüllyed a stressz mocsarába, téged is beleértve.

Az elmúlt 27 év tapasztalata azt mutatja, hogy sokkal általánosabb jelenségről beszélünk, mint azt bárki is gondolná. Sok értékesítési vezető a saját kárán és az „emberei hátán” tanulja ki az értékesítési vezetői szakmát. De ennek nem feltétlenül kell így lennie, ennél van sokkal hatékonyabb és főleg gyorsabb módszer is.  

Ezt felismerve  indítottuk el az Értékesítési vezetői kulcsprogram tréninget, amely ideális megoldás arra, hogy minden értékesítési vezető magabiztosan, megalapozottan hozza ki a maximumot a csapatából hosszú távon.

Az eddigi eredmények önmagukért beszélnek. 

Amennyiben érdekelnek a továbbiak olvasd el a részletes programunkat a linkre kattintva, és hallgasd meg, mit mondtak az eddigi résztvevőink.