Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

Motiváció fejlesztése

Ma a motiváció fejlesztése fontosabb mint az elmúlt 10-15 évben valaha is volt. Új és megfelelő munkaerő felvétele rengeteg időt és pénzt emészt fel. Így a meglévő jó munkatársak megtartása és motiválása olcsóbb megoldás, még ha pénzbe is kerül, mint a toborzás.

A legtöbb vezető számára a motiváció fejlesztése nehezen megfogható téma. A motiválás sikere részben a vezetők személyes képességein múlik, részben azonban motivációs rendszerek által kell azt megteremteni. A motivációs rendszerek kialakításának módszereit fogom most megmutatni.

A motiváció alapvető törvénye

A motiváció fejlesztésének legfőbb elve az, hogy azt kapjuk, amit jutalmazunk. Az életben, szélesebb körben, ezt úgy is kifejezhetnénk, hogy amire figyelmet helyezünk, azt meg is erősítjük. Tehát, ha egy munkatárs az elvárásainknak megfelelő, vagy a munkaköri leírása szerinti eredményt ért el, akkor létfontosságú, hogy ezt minél rövidebb időn belül összekapcsoljuk valami számára pozitív dologgal, azaz jutalommal.

Az, hogy ki, mit tekint a maga számára pozitív dolognak, tehát jutalomnak, az egyénenként különbözhet. De a lényeg az, hogy a visszacsatolásnak mielőbb meg kell történnie, valamint minél világosabban és közvetlenebben kell kapcsolódnia a jutalmazandó tetthez vagy eredményhez.

Negatív motiváció

Persze van egy másik oldala is a motiválásnak, a negatív oldal. Azaz, ha egy munkatársunk selejtet állít elő, vagy nem az elvárásainknak megfelelően dolgozik, akkor valamilyen módon és formában meg kell büntessük. Manapság sok vezető ódzkodik a motiváció ezen negatív formájától.

Pedig a büntetés része a mindennapi életünknek. Hatásosságában bízunk a gyermekek nevelése során, és a törvények alkotói is nyilvánvalóan hisznek a büntetés elrettentő erejében. Miért lenne kivétel az üzleti élet, illetve a vállalkozásunk ez alól?

Természetesen nem a szükségtelen mértékű szigort, vagy a kegyetlenséget kell követnünk, amely az elmúlt korokban gyakran jellemző volt a csoportok vezetésében. Ez inkább lázadáshoz vezetne, mintsem a munkatársaink motivációjának javulásához.

De a nem termelő, vagy gyenge minőségben termelő beosztottak igazságos és méltányos „megbüntetése”, igenis hatásos motivációs módszer lehet. Például a bónuszok és prémiumok megvonása . Hasonlóképpen sikeres vezetői technika a törődésünk és figyelmünk arányos mértékű megvonása a gyengén teljesítőktől. Ezáltal több időnk lesz a jól termelők további segítésére.

A motiváló fizetési rendszer elemei

Ugyan nem minden a pénz, de a mai gazdasági rendszerben, elegendő pénz nélkül senki sem tud jól túlélni. Ezért a pénz, és a pénzügyi jutalmazás fontos szerepet tölt be a motiválás rendszerei között. Kiemelkedően fontos ezért, hogy a pénzügyi ösztönzés során minél pontosabban kövessük a helyes motiváció elveit.

Az első lényeges dolog, hogy a beosztottainkat lehetőség szerint ne a munkakörük viselése, vagy a munkájuk „végzése” miatt jutalmazzuk. Tehát ne azért fizessünk, mert állományban vannak, vagy mert bejöttek dolgozni. És ne is azért, mert egész nap serényen tüsténkedtek. Határozzuk meg inkább a munkájuktól elvárható végeredményt, és amikor csak lehetséges, ennek elérését jutalmazzuk. Például a péket ne a 8 órányi bent-létért, vagy ne is a sütés elvégzéséért, hanem az előállított finom kenyerekért jutalmazzuk – vagy büntessük azok hiányáért.

A második teendőnk az, hogy mérnünk kell a teljesítményeket. Mégpedig nem túl hosszú időszakokban, mint évek, vagy negyedévek. Sokkal jobb a heti eredmények rögzítése. A rövidebb időtáv közvetlenebb és világosabb kapcsolatot teremt a teljesítmény és a jutalom között, erősítve annak motiváló hatását. Tehát míg a negyedéves célprémium jó kiindulási alap a motiválásra, de az igazi nagyágyú, a heti bónuszok rendszere, még akkor is, ha a pénzt csak a hónap végén, a fizetésük részeként kapják meg.

Végül fontos, hogy világos, objektív és a munkatársak számára is jól érthető szabályok alapján legyenek meghatározva a bónuszok. Tehát ne ragadjunk le a szubjektív értékelések valamilyen rendszerénél, ahol csak a főnök utólagos véleménye dönt. Hacsak lehetőségünk van, írjuk le a bónusz elérésének szabályait és feltételeit, és tegyük a feltételeket mérhetővé. Így minimálisra csökken a szubjektivitás, és megelőzzük a vélt vagy valós igazságtalanságokat. Ezeket a módszereket bevezetve és alkalmazva azonnal változásokat fogsz érzékelni a csapatodban.Ezeket módszereket bevezetve és alkalmazva azonnal változásokat fogsz érzékelni a csapatodban.

Az értékesítők és üzletkötők motiválásáról külön készítettem egy e-bookot. Ebben részletesen bemutatom, milyen gyakorlatban kipróbált módszerek működnek ma és hogyan lehet őket ötvözni.

Annak a vezetőnek, aki alkalmazza a motivációs eszközöket és módszereket, olyan motivált munkatársai lesznek, akik magas morállal végzik a kijelölt feladataikat. Követik és elérik a céljaikat, valamint tisztelik és követik vezetőjüket is. Egy ilyen csapat minden bizonnyal megéri az erőfeszítést, hogy megszerezzük a szükséges tudást és eszközöket, nem mellékesen azok helyes alkalmazását.

Az értékesítési vezetői tréningen többek között a motivációról és a motivációs eszközökről is beszélek. Gyere el Te is és tudd meg, hogyan lesz a céged még sikeresebb miközben az embereid elégedettebbé és lojálisabbá válnak. További információért kattints a képre!