Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy a címben említett PR-t, marketinget és az értékesítést is külön-külön kezelik. Pedig ez egy, és ugyanaz a torta, csak más-más rétegekkel.
Felül helyezkedik el a PR, ami maga a bevonat, az, ami tulajdonképpen eladja a képzeletbeli tortánkat. Ezután következik a lágy piskóta, a marketing, amely nélkül a tortánk egész egyszerűen nem állna össze. És végül a krém, vagyis az értékesítés, ami elhozza a várva-várt beteljesülést.
De hogyan használhatod a fent említett eszközöket úgy, hogy azok annyira felerősítsék egymás hatását, hogy csak a kasszád csilingelését kelljen hallgatnod?
Ezt mutatjuk most meg neked az alábbi cikkben.
Mi az a PR-kampány?
Először is kezdjük a definícióval.
A PR-kampány fő célja, hogy egy vállalat vagy márka a lehető legnagyobb nyilvánosságot kapja. A legtöbb PR-kampánynak konkrét üzleti céljai vannak, például a weboldal forgalmának növelése, új termék vagy szolgáltatás bevezetése satöbbi. Ezen kívül a PR kampányok célja a cég elismertségének növelése is, fókuszában az áll, hogy kedvelt és elfogadott legyen a cég, a márka, a termék, a szolgáltatás.
Ezen kívül fontos megjegyezni, hogy a PR-t egy a cél szempontjából releváns, meghatározott időkeretben hajtják végre.
És hogy mi a sikeres PR-kampány alapja?
Leginkább egy erős kommunikációs stratégia, hogy az üzenetet a lehető legjobb csatornákon juttasd el a célközönség számára. Ehhez persze szükség van arra, hogy ismerd a célközönségedet, ahogyan arra is, hogy megtaláld, mely csatornákon lehet őket elérni.
Minden PR-stratégia kidolgozása tehát azzal kezdődik, hogy meghatározod a célt.
Ez lehet, hogy egy új termék bevezetése, egy rebranding, esetleg új vásárlói szegmens megszólítása. Bármi legyen is a célod, mindig “visszafelé” dolgozz, vagyis ne a termékből, szolgáltatásból indulj ki, hanem a vásárlódból.
Néhány PR-kampány nem más, mint egy jól megírt sajtóközlemény, amelyet aztán megosztasz a különböző platformokon (social media, nyomtatott sajtó, az e-mail listád, a weboldalad, a blogod, a YouTube-csatornád satöbbi). Ha pedig maga a sajtóközlemény annyira jól sikerül, akkor más sajtóorgánumok, blogok is átveszik és megosztják.
Persze dönthetsz úgy is, hogy csak a social mediára támaszkodsz, és kizárólag itt indítasz egy hatékony PR-kampányt, amelynek célja, hogy új, potenciális vásárlókat célozz meg.
Sikeres PR-kampányok
Számtalan sikeres kampányt sorolhatnánk, de most kettőt nézünk meg: a Red Bull és a Dove reklámhadjáratát.
Red Bull
A Red Bull New Moon PR-bombájában szárnyas ruhát viselő emberek ugrottak ki szikrázva egy helikopterből. Az emberek azt hitték, hogy egy UFO landolt, vagy meteor csapódik a földbe, így odasereglettek, az erről készült felvételek pedig virálisan terjedtek a neten, és bejárták az egész világsajtót.
https://www.youtube.com/watch?v=aITwgDMrdg8
Dove
De felhozhatnánk másik példaként a Dove testpozitív, Real Beauty-kampányát is.
Az ötlet középpontjában egy művész állt, aki 2 vázlatot készített ugyanarról a nőről. Az elsőt az alapján rajzolta meg, ahogyan egy nő leírja magát. A következő pedig azt tükrözi, hogy egy másik, ismeretlen nő hogyan látja őt.
A második rajz mindig sokkal jobb lett, mint az első, ezzel pedig a Dove arra akarta felhívni a figyelmet, hogy sok nő küzd önbizalomhiánnyal, és valójában sokkal szebbek, mint gondolnák.
Akár egy írott sajtóközleményről, akár más, virális reklámkampányról van szó, a PR-kampány célja mindig ugyanaz: felhívni a közönség figyelmét egy márka népszerűsítése érdekében.
És itt jön képbe a marketing.
A marketing és az értékesítés szerepei
Míg az értékesítés az üzletkötésre és a bevételszerzésre összpontosít, addig a marketing olyan szélesebb körű tevékenységeket foglal magában, mint például a leadek generálása.
Tehát először is, a marketing-csapat leadeket generál különböző csatornákon keresztül, majd ezeket a leadeket aztán az értékesítési csapat veszi át.
A marketing feladata az, hogy olyan meggyőző üzeneteket és értékajánlatokat dolgozzon ki, amelyek mágnesként vonzzák magukhoz a célközönséget, az értékesítésé pedig, hogy ezeket az ajánlatokat felhasználva vásárlásra ösztönözze a potenciális vevőket.
A marketingcsapat feladata azonban nem merül ki ennyiben. Támogatnia kell az értékesítést különböző riportokkal, segédanyagokkal, esettanulmánnyal, amelyek segítségével az értékesítők hatékonyan tudják kommunikálni a termék, illetve szolgáltatás előnyeit.
Ezen túlmenően mind az értékesítők, mind a marketingesek feladata, hogy összegyűjtsék az ügyfelek véleményeit, és ezek alapján javítsák, fejlesszék a terméket, hogy még nagyobb konverziókat tudjon elérni.
Az értékesítés, jó esetben, csak egy emberre vagy egy nagyon szűk szegmensre fókuszál (akiknek szeretne eladni), a marketing azonban ennél valamivel holisztikusabb szemléletet követ: ő a teljes piacot és a célközönséget monitorozza.
A marketing célja az is, hogy felismerje az esetleges további vásárlói igényeket és preferenciákat, megértése őket, majd ezek alapján értékajánlatokat hozzon létre.
Az értékesítés pedig ezeket a marketing tevékenységeket használja fel az ügyletek lezárásához és így generálja a leadeket ügyfelekké.
Ahogyan tehát láthatod, egyik sem tud meglenni a másik nélkül, bár különböző területek, egymással egyfajta pozitív szimbiózisban élnek. Ám, ha megvan a megfelelő összhang, akkor a csapat a folyamatos kommunikációval és monitorozással hihetetlen sikereket lesz képes elérni.
Hasonló kapcsolatokat fedezünk fel és teszünk hatékonnyá értékesítői vezetői tréningünkön. Vezetőként sikeredet nagyban meghatározza, mennyire tudod hatékonyan működtetni a céged, átlátod-e az összefüggéseket. Programunkat nagyban ennek elősegítésére hoztuk létre: https://comline.hu/ertekesitesi-vezetoi-kulcsprogram/