Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

Így használd a PR-t, a marketinget és az értékesítést, hogy elképesztő eredményeket érj el

értékesítést támogató eszközök

Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy a címben említett PR-t, marketinget és az értékesítést is külön-külön kezelik. Pedig ez egy, és ugyanaz a torta, csak más-más rétegekkel. 

Felül helyezkedik el a PR, ami maga a bevonat, az, ami tulajdonképpen eladja a képzeletbeli tortánkat. Ezután következik a lágy piskóta, a marketing, amely nélkül a tortánk egész egyszerűen nem állna össze. És végül a krém, vagyis az értékesítés, ami elhozza a  várva-várt beteljesülést. 

De hogyan használhatod a fent említett eszközöket úgy, hogy azok annyira felerősítsék egymás hatását, hogy csak a kasszád csilingelését kelljen hallgatnod? 

 

Ezt mutatjuk most meg neked az alábbi cikkben. 

Mi az a PR-kampány?

Először is kezdjük a definícióval. 

A PR-kampány fő célja, hogy egy vállalat vagy márka a lehető legnagyobb nyilvánosságot kapja. A legtöbb PR-kampánynak konkrét üzleti céljai vannak, például a weboldal forgalmának növelése, új termék vagy szolgáltatás bevezetése satöbbi. Ezen kívül a PR kampányok célja a cég elismertségének növelése is, fókuszában az áll, hogy kedvelt és elfogadott legyen a cég, a márka, a termék, a szolgáltatás.

 

Ezen kívül fontos megjegyezni, hogy a PR-t egy a cél szempontjából releváns, meghatározott időkeretben hajtják végre. 

És hogy mi a sikeres PR-kampány alapja?

Leginkább egy erős kommunikációs stratégia, hogy az üzenetet a lehető legjobb csatornákon juttasd el a célközönség számára. Ehhez persze szükség van arra, hogy ismerd a célközönségedet, ahogyan arra is, hogy megtaláld, mely csatornákon lehet őket elérni. 

Minden PR-stratégia kidolgozása tehát azzal kezdődik, hogy meghatározod a célt.

Ez lehet, hogy egy új termék bevezetése, egy rebranding,  esetleg új vásárlói szegmens megszólítása. Bármi legyen is a célod, mindig “visszafelé” dolgozz, vagyis ne a termékből, szolgáltatásból indulj ki, hanem a vásárlódból.

Néhány PR-kampány nem más, mint egy jól megírt sajtóközlemény, amelyet aztán megosztasz a különböző platformokon (social media, nyomtatott sajtó, az e-mail listád, a weboldalad, a blogod, a YouTube-csatornád satöbbi). Ha pedig maga a sajtóközlemény annyira jól sikerül, akkor más sajtóorgánumok, blogok is átveszik és megosztják. 

Persze dönthetsz úgy is, hogy csak a social mediára támaszkodsz, és kizárólag itt indítasz egy hatékony PR-kampányt, amelynek célja, hogy új, potenciális vásárlókat célozz meg. 

Sikeres PR-kampányok

Számtalan sikeres kampányt sorolhatnánk, de most kettőt nézünk meg: a Red Bull és a Dove reklámhadjáratát. 

Red Bull

A Red Bull New Moon PR-bombájában szárnyas ruhát viselő emberek ugrottak ki szikrázva egy helikopterből. Az emberek azt hitték, hogy egy UFO landolt, vagy meteor csapódik a földbe, így odasereglettek, az erről készült felvételek pedig virálisan terjedtek a neten, és bejárták az egész világsajtót. 

https://www.youtube.com/watch?v=aITwgDMrdg8

Dove

De felhozhatnánk másik példaként a Dove testpozitív, Real Beauty-kampányát is. 

Az ötlet középpontjában egy művész állt, aki 2 vázlatot készített ugyanarról a nőről. Az elsőt az alapján rajzolta meg, ahogyan egy nő leírja magát. A következő pedig azt tükrözi, hogy egy másik, ismeretlen nő hogyan látja őt.

A második rajz mindig sokkal jobb lett, mint az első, ezzel pedig a Dove arra akarta felhívni a figyelmet, hogy sok nő küzd önbizalomhiánnyal, és valójában sokkal szebbek, mint gondolnák. 

Akár egy írott sajtóközleményről, akár más, virális reklámkampányról van szó, a PR-kampány célja mindig ugyanaz: felhívni a közönség figyelmét egy márka népszerűsítése érdekében.

És itt jön képbe a marketing. 

A marketing és az értékesítés szerepei

Míg az értékesítés az üzletkötésre és a bevételszerzésre összpontosít, addig a marketing olyan szélesebb körű tevékenységeket foglal magában, mint például a leadek generálása. 

Tehát először is, a marketing-csapat leadeket generál különböző csatornákon keresztül, majd ezeket a leadeket aztán az értékesítési csapat veszi át.

A marketing feladata az, hogy olyan meggyőző üzeneteket és értékajánlatokat dolgozzon ki, amelyek mágnesként vonzzák magukhoz a célközönséget, az értékesítésé pedig, hogy ezeket az ajánlatokat felhasználva vásárlásra ösztönözze a potenciális vevőket. 

A marketingcsapat feladata azonban nem merül ki ennyiben. Támogatnia kell az értékesítést különböző riportokkal, segédanyagokkal, esettanulmánnyal, amelyek segítségével az értékesítők hatékonyan tudják kommunikálni a termék, illetve szolgáltatás előnyeit. 

Ezen túlmenően mind az értékesítők, mind a marketingesek feladata, hogy összegyűjtsék az ügyfelek véleményeit, és ezek alapján javítsák, fejlesszék a terméket, hogy még nagyobb konverziókat tudjon elérni. 

Az értékesítés, jó esetben, csak egy emberre vagy egy nagyon szűk szegmensre fókuszál (akiknek szeretne eladni), a marketing azonban ennél valamivel holisztikusabb szemléletet követ: ő a teljes piacot és a célközönséget monitorozza. 

A marketing célja az is, hogy felismerje az esetleges további vásárlói igényeket és preferenciákat, megértése őket, majd ezek alapján értékajánlatokat hozzon létre. 

Az értékesítés pedig ezeket a marketing tevékenységeket használja fel az ügyletek lezárásához és így generálja a leadeket ügyfelekké. 

Ahogyan tehát láthatod, egyik sem tud meglenni a másik nélkül, bár különböző területek, egymással egyfajta pozitív szimbiózisban élnek. Ám, ha megvan a megfelelő összhang, akkor a csapat a folyamatos kommunikációval és monitorozással hihetetlen sikereket lesz képes elérni. 

Hasonló kapcsolatokat fedezünk fel és teszünk hatékonnyá értékesítői vezetői tréningünkön. Vezetőként sikeredet nagyban meghatározza, mennyire tudod hatékonyan működtetni a céged, átlátod-e az összefüggéseket. Programunkat nagyban ennek elősegítésére hoztuk létre: https://comline.hu/ertekesitesi-vezetoi-kulcsprogram/