Ahogyan az emberek, úgy a vállalatok életében is vannak különböző ciklusok, amelyeket több szakaszra is lehet bontani.
Ezek:
- az embrió szakasz
- a növekedési szakasz
- a felszállási szakasz
- az érettségi szakasz
- és a hanyatlás szakasza.
Minden egyes szakasznak megvannak a maga erősségei, gyengeségei, az hogy melyik igényel több figyelmet és melyek azok, amikre kevésbé kell összpontosítani. Azonban honnan tudhatod vagy tudhatjuk, hogy cégünk, vagy tudjuk, hogy a cégünk melyik adott ciklusban van?
Ehhez ad mankót a cégállapot analízisünk, amely feltárja a problémákat, erősségeket és azokat a területeket, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek.
Hogyan mérjük fel a céged állapotát?
Ahhoz, hogy megtudjuk, a cégednek milyen erősségei, gyengeségei vannak, egy összesen 100 kérdésből álló kérdőívet küldünk számodra, ami több területet is érint.
1. terület: ügyvezetés
Az első terület egy átfogó képet ad a céged állapotáról.
Ebben az esetben azt térképezzük fel, hogy mennyire van ténylegesen stratégia, mennyire piacképes a termék, a szolgáltatás; és hogy mennyire vezet valójában a vezető.
Amennyiben ugyanis bármelyik pillér is ingatag lábakon áll, az hatással lehet a cég egészének működésére, így végső soron arra is, mennyire profitábilis a vállalat. Könnyen lehet ugyanis, hogy egy-egy területben sokkal több potenciál van, amit valami miatt nem tudtok kiaknázni.
Egy átfogó analízissel és tanácsadással így jelentősen megnövelhető a cég bevétele.
2. terület HR
Ezt követően a szervezettel, személyzettel kapcsolatos témakört járjuk körbe.
Olyan fontos kérdésekkel foglalkozunk, mint például, hogy van-e kialakított szervezet, mik a folyamatok, megvan-e a csapat motivációja, kohéziója, milyen a csapatmunka.
Nagyon sok helyen látjuk azt, hogy elmarad a megfelelő teljesítménymérés, és azt, hogy a fizetési rendszer nem kellőképpen rendszerezett. Ez pedig – és most visszafelé haladunk a folyamatban – hatással van a csapat dinamikájára, motivációjára.
Egy jó teljesítményelemző, és -ösztönző rendszerrel pedig nagyon sokat nyerhettek.
3. terület: marketing és értékesítés
Nagyon fontos, hogy megfelelően határoztátok-e meg a célcsoportot, és hogy hozzájuk viszonyítva milyen a termék vagy szolgáltatás árazása.
Nem is hinnéd, mennyien esnek abba a hibába, hogy alul- vagy felüláraznak egy terméket, ami pedig elriasztja a potenciális vásárlókat, ügyfeleket.
Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy a marketingstratégiát úgy alakítsd ki, hogy az adott célközönségnek szóljon, mint ahogyan az is, hogy a megfelelő csatornákon próbálod-e elérni őket.
Az értékesítés szemszögéből nézve pedig analizálni kell azt, hogy az értékesítőid mennyire “értékesítenek jól”, mennyi milyen vagy a mennyi nem kell, vagy a milyen üzletet hoznak, illetve mekkora hatékonysággal dolgoznak. Hiszen végső soron ez az, ami a cég számára biztos bevételi forrást és stabilitást jelent.
4. terület: pénzügyek
Ahhoz, hogy egy cég hosszú távon is rentábilis legyen, szükség van egy megfelelően kezelhető pénzügyi rendszerre, valamint tartalékokra.
Ehhez természetesen az is kell, hogy a kintlévőségeket a lehető legkisebbre csökkentsd, valamint hogy a bevételeket és a kiadásokat tudatosan, fegyelmezetten menedzseld.
Az ezen a területen végzett analízisünk segítségével rávilágítunk azokra a pontokra, amelyek fejlesztésre szorulnak, hogy a cash-flow a lehető legoptimálisabb legyen.
5. terület: szolgáltatás/kereskedés/gyártás
Meg kell határozni, hogy a cégen belül megvannak-e az egyes szerepkörök, a megfelelő vállalati hierarchia, illetve hogy az egyes szereplők a tevékenységeket megfelelően, és jó minőségben végzik-e.
Egy hatékony és szervezett, egymással jól kommunikáló csapat ugyanis hihetetlen jó eredményeket képes elérni, és vice versa: ha vannak hiányosságok, elakadások, akkor az alapvetően rombolja a hatékonyságot, a minőséget és a vállalat reputációját.
6. terület: a minőségbiztosítás
Már az is fontos kérdés, hogy van-e egyáltalán minőségbiztosítás, van-e erre know-how, vannak-e alapvető irányelvek, és ha igen akkor azok mennyire működőképesek.
Amennyiben ugyanis léteznek vissza-visszatérő hibák, akkor azokat lehet fejleszteni, vagy akár automatizálni a folyamatot, hogy a jövőben ne ismétlődhessenek meg.
Szintén fontos, hogy a hibákat hogyan kezeli a személyzet, és mennyire korrigálják jól ezeket a problematikákat.
7. terület PR és új ügyfelek
A kapott válaszok alapján meghatározzuk, vannak-e a cégnél vadász (hunter) értékesítők, akik új ügyfeleket hoznak, ha pedig igen, akkor van-e erre egy kialakult CRM, ahol tudják őket rögzíteni.
A marketing és az értékesítési tölcsér szempontjából ugyanis fontos, hogy rögzítsétek ezeket mint ahogyan az is, hogy megfelelően szegmentáljátok őket.
Az elemzés kiértékelése
A kapott válaszok alapján kirajzolódik egy olyan grafikon, amely alapján megállapítható, hogy a cég az egyes területeken milyen állapotban van.
A legjobb az, ha az ügyvezető és a felső vezetői kör is kitölti a felmérést, hiszen a grafikokon belül láthatjuk, hol vannak egyezések és eltérések, véleménykülönbségek. Ezekre a neuralgikus pontokra érdemes ugyanis koncentrálni, hiszen ezek segítségével lehet kiaknázni a cégben rejlő tartalékokat, potenciált.
Készen állsz, hogy egy új szintre tekerd fel a céged működését?
A cégállapot felmérő analízis kitöltése 30-40 percet vesz igénybe, és mindössze bruttó 25.400 forintba kerül. Ezzel a kis pénz- és időbeli befektetéssel azonban közösen megalapozhatjuk, a céged hosszú távú jövőjét mégpedig úgy, hogy exponenciálisan, rakétaként emelkedjen a profit-görbe.