Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

A motiváció fogalma

A motiváció fogalma évezredek óta izgatja az emberiséget. Vajon mi hajtja, mi mozgatja a másik embert? Ez a kérdés áll az üzleti pszichológia és a vezetéstudomány érdeklődésének középpontjában is. De a vállalkozásunk túlélése is azon múlik, hogy vajon meg tudjuk-e fejteni ezt a rejtélyt.

Sokan úgy vélik, a vezetők feladata is elsősorban az, hogy motiválják beosztottaikat. Talán közelebb áll az igazsághoz, hogy egy vezető feladata az, hogy minden beosztottjából kihozza az adott személyben lévő maximumot, más szavakkal a csúcsteljesítményt. Ez egyébként a legjobb szolgálat is, amit a beosztottainknak tehetünk.

Motiváció és teljesítmény

A csúcsteljesítmény a személyes büszkeség és megelégedettség alapja is, valamint az a pont, ahol a személyiség elkezd tényleges javuláson átmenni. Akik csak „dolgozgatnak”, illetve „termelgetnek”, azok egyszerűen nem fognak igazi örömöt lelni a munkájukban, és ezzel arányosan kevésbé lesznek boldogok.

De hogyan tudnánk a beosztottainkat a csúcsteljesítmény irányába motiválni? Először is tudnunk kell, hogy az embereket csak a céljaik hajtják. Valójában nincs más motivációs erő.

Ezért vezetőként nekünk nem „motiválnunk” kell beosztottainkat. Sokkal inkább csak meg kell tudnunk mutatni mindegyikőjüknek egyénileg, hogy hogyan szolgálja a vállalati célokhoz történő hozzájárulása, az ő személyes céljainak megvalósítását.

Akinek egyáltalán nincsenek céljai, azt lényegében lehetetlen lenne motiválni. De az igazság az, hogy ilyen emberekkel nem is nagyon lehet találkozni a munka világában. Ők már „kifelé tartanak” az életből.

Olyan természetesen gyakran előfordul, hogy valaki nem beszél a céljairól, vagy maga sem egészen biztos bennük. A vezetők feladata segíteni tisztázni beosztottaik céljait, és összehangolni azokat a vállalati célokkal. E nélkül nem tudjuk elérni a vezetőként tőlünk elvárt eredményeket.

A teljesítmény fokozása

Van egy egyszerű vezetői módszer, ami rendkívül hatásos az egyéni teljesítmények fokozásában. Figyeljük meg a beosztottunkat munkavégzés közben, és állapítsuk meg, hogy jelenleg hány darab lezárt értékes munkaciklusra képes óránként, naponta, hetente. Azaz hányszor produkálja egy időegység alatt a tőle elvárt értékes végeredményeket. Ez lesz a bázisunk.

Érdemes ezt vele is átbeszélnünk. Sok dolgozó nincs tisztában azzal, hogy mennyi értéket is teremt a mindennapokban. Ha már ez a szám is elfogadhatóan jó a számunkra, akkor ne felejtsük el megdicsérni érte, nyugtázni a teljesítményét.

Majd kötnünk kell vele egy megállapodást arról, hogy ideális esetben hol lehetne a tevékenységének az elméleti maximuma. Jelöljük ki ezt közösen, mint egy jövőbeli célkitűzést.

Reális elvárások, folyamatos növekedés

Végül beszéljük át vele azt is, hogy milyen dolgokra lenne szüksége ahhoz, hogy a jelenlegi termelési értéke elindulhasson felfelé – könnyen lehet, hogy semmire, csak ennyit várt el magától, vagy az elődjétől ezt látta, stb. És végül állapodjunk meg vele a következő hetek-hónapok egyre javuló, illetve növekvő minimum elvárásaiban, az úgynevezett kvótákban.

Nem érdemes irreálisan gyors növekedést kijelölni – a szavak és gondolatok könnyen változnak – de a tevékenységek átszervezéséhez idő kellhet. Másrészt kulcsfontosságú, hogy hétről-hétre sikere lehessen a dolgozónak abból, hogy az esetek többségében eléri a fokozatosan növekvő kvótáit.

Meg fogsz lepődni hány beosztottad lesz képes termelésének hihetetlen mértékű növelésére úgy, hogy közben még a hangulata és munkához való hozzáállása is javul!

Munkatársak motivációja és teljesítményének fokozása csak egy terület, amivel gyorsan és alacsony költséggel lehet fejleszteni egy vállalkozást. A stratégiai tréningünkön a vezetőknek 6 olyan pontot mutatunk meg, ahol fokozni lehet a cég teljesítményét és bevételeit. Ebből az egyik pont a motiváció. Ha kíváncsi vagy a további 5 pontra kattints a képre és nézd meg a leírást és találkozzunk személyesen is a tréningen!