Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

A jó és a rossz vállalati tréningek

A vállalati tréningek világában szinte átláthatatlan kínálat áll a rendelkezésünkre. A kültéri és beltéri helyszíneken szervezett csapatépítőktől kezdve, a szakmai, értékesítési, és vezetői tréningeken át, egészen a személyre szabott kiscsoportos képzésekig. A probléma mára leginkább az lett, hogy hogyan válasszunk olyan képzést, ami valódi értéket ad a vezetőinknek és beosztottainknak, és amitől valóban javulni fog vállalkozásunk hatékonysága.

Felméréseink alapján ma a vállalatvezetők több, mint 92%-a kizárólag gyakorlatias, a mindennapi munka során alkalmazható képzésekre áldozna pénzt. Más szóval, az egyes témákat csak bemutató, azok elméleti hátterét boncolgató „vállalati tréningek” kora már lejárt. Érdekes, hogy ennek ellenére a piacon továbbra is hemzsegnek az ilyen tréningeket kínáló vállalkozások.

Ahhoz, hogy ezeket elkerülhessük, a legjobb ökölszabály az, hogy meg kell tudnunk, ki fogja tartani a képzéseket. Milyen a tréner háttere? Csak tréningek tartásával foglakozik, vagy gyakorló művelője is az adott szakterületnek? Például ha értékesítési tréninget szeretnénk tartatni az érintett munkatársainknak, akkor célszerű olyan trénert választanunk, aki maga is gyakorló értékesítő – és lehetőleg sikeres is az értékesítésben.

A rossz vállalati tréningek jellemzői

Egy tréner legelső hibája, ha nem tudja megmutatni a képzése értelmét és gyakorlati hasznát. Egy rossz tréning „csak elkezdődik”, a tréner sorolja a különböző adatokat, és a résztvevők nem értik, melyik adat hogyan kapcsolódik a többihez, és soha nem is jönnek rá, mi volt az előadó célja az egésszel.

A másik legnagyobb tréneri hiba, ha a tréner azt feltételezi, hogy a résztvevők tudnak bizonyos dolgokat – de erről nem győződik meg. Ez jelentkezhet úgy, hogy fellengzős kifejezéseket használ, vagy olyan szakszavakat, amelyeket a hallgatók nem értenek meg. De akár úgy is, hogy mindjárt a „haladó képzést” adja le, anélkül, hogy tudná, mindenki tudja és érti az alapokat.

Az összes ilyen hiba egy vállalati tréning során ahhoz vezet, hogy a résztvevők percek alatt elveszítik az érdeklődésüket. És még ha végig is ülik az egész képzést, és látszólag kooperálnak a trénerrel, alig fognak emlékezni a hallott adatokra. És még azt a néhány adatot, amelyre esetleg emlékeznek, sem tudják majd igazán összekapcsolni a munkájukkal.

Az ilyen képzések valóban kidobott pénznek számítanak. Alig vagy egyáltalán nem növelik a cégünk működési hatékonyságát. Legjobb esetben is csak a közösen töltött idő „csapatépítő” hatásában reménykedhetünk, mint a ráköltött pénz egyedüli hozadéka.

Milyen egy jó vállalati tréning?

A jó vállalati tréningeket szakmailag kompetens, profi előadók tartják, akik jártasak az adott területen, és az esetek többségében a képzések tartása csak a másodlagos elfoglaltságuk. Fő tevékenységük szerint maguk is vállalatvezetők, vállalkozók, értékesítők, kutatók, mérnökök, stb.

A tréner teljesen tisztában van a témája gyakorlati hasznával, és hogy azt a tréning résztvevői hogyan tudják majd alkalmazni a saját munkájukban. A tréning során rengeteg olyan példát is hoz, ami a résztvevők munkájával, illetve vállalatával kapcsolatos. Illetve olyan gyakorlati feladatokat végeztet a résztvevőkkel, ahol a tanult adatokat azonnal alkalmazniuk kell az életükre és a munkájukra.

Egy jó vállalati tréner veszi a fáradságot, hogy megismerje a tréningje résztvevőit, a problémáikat, és leellenőrzi a háttértudásukat. Nem használ érthetetlen kifejezéseket, és csak akkor megy haladóbb témákra, ha láthatóan mindenki tisztában van az alapokkal. És nem utolsósorban, mindezek mellet, egy jó vállalati tréner érdekessé tudja tenni a tréningjét, legalább annyira, hogy segítsen a résztvevőknek az egész napos koncentrálásban, és lekösse a figyelmüket.

Egy ilyen tréning megérné az árát. Szerencsére ezeket a jellemzőket már akár egy rövid betekintés alatt is ellenőrizni tudjuk. Ezért mielőtt megrendelünk egy komplett vállalati tréninget, vagy tréningsorozatot, érdemes részt vennünk a tréningcég bemutatóján, vagy alacsony költségű bevezető előadásán.