Comline magazin

Válj hétről hétre jobb értékesítővé ingyenes és prémium tananyagainkkal.

A hatékonyságnövelés technikája

Miért kell egy vezetőnek hatékonyságnöveléssel foglalkoznia a saját vállalkozásában?
Nem elég a bevételek növelésével törődni? Egyáltalán mi is a hatékonyságnövelés, és mi az értelme?

A hatékonyságnövelés technikája lényegében egy tervezett és tudatos erőfeszítés arra, hogy a vállalkozásunk minél több folyamatában és tevékenységében csökkentsük a feleslegesen elpazarolt erőforrások mennyiségét. A hatékonyságnövelés ebben az értelemben a pazarlás és a pénzkidobás ellentéte. Tehát jó dolog, amire érdemes törekednie minden vállalkozónak.

Azt is látnunk kell azonban, hogy nem, vagy nagyon ritkán tudjuk „a vállalkozásunk” hatékonyságát növelni. Más szavakkal a hatékonyságnövelés igazán nem stratégiai kérdés, ami a vállalkozásunk egy bizonyos irányba történő fejlesztését foglalná magába. És mint ilyen, nem is stratégiai döntés vagy választás kérdése.

A hatékonyságnövelésre érdemesebb inkább úgy tekintenünk, mint egy minden vezető számára kötelező operatív tevékenységre, amit be kell illeszteni a napi munkavégzés mellé. A vállalkozásunk minden főbb folyamatát, és az összes részleg, vagy akár az összes munkatárs termelési hatékonyságát kell fejlesztenünk, külön-külön, egyesével, és minden bizonnyal fokozatosan. Ugyanis a részek hatékonyságából áll majd össze a hatékonyabb egész.

Tehát bármi legyen is cégünk stratégiája, bármilyen piacon mozogjunk is, bármilyen legyen is a bevételeink növekedési üteme, kell és érdemes törekednünk a hatékonyságnövelésre. Mert a nagyobb hatékonyság kevesebb költség és időráfordítást jelent, tehát több pénzünk maradhat ezáltal a bevételekből fejlesztésekre, illetve magasabb lehet a nyereségünk is. A hatékonyságnövelés technikája több eszköz használatából áll.

A hatékonyság mérése

Első eszköz a hatékonyság folyamatos vizsgálata és elemzése a vállalkozásunk minél több területén. Ennek lényege a folyamataink és munkatársaink teljesítményének rendszeres mérése, majd az eredmények nyilvántartása és kiértékelése.

Például megvizsgálhatjuk, hogy egy adott, napi kiszállításokat végző sofőrünk és a teherautója milyen hatékony jelenleg, és hogy időben változik-e a hatékonyságuk. A jelenlegi hatékonyságukat, több különböző mérőszámmal is megvizsgálhatjuk. Nézhetjük az egy nap alatt átlagosan kiszállított mennyiségeket tonnában, vagy Ft értékben. Vagy összevethetnénk a befolyó szállítási díjakat az összes felmerülő és ráfordított költséggel, és megvizsgálhatnánk, hogy a „szállítási nyereségrátánk” magasabb, vagy alacsonyabb, mint a cégünk általános haszonkulcsa.

A pillanatnyi hatékonysági mérőszámokat elsősorban arra tudjuk használni, hogy döntéseket hozzunk bizonyos tevékenységek fejlesztéséről, vagy esetleges megszüntetéséről. Ha például a fenti sofőr esetében kiderülne, hogy a számított költségek nem fedezik a kiszállításból származó nyereséget, tehát a kiszállítási tevékenységünk veszteséges, akkor nyilván el kell gondolkodjunk a megszüntetésén. Hacsak, egyéb fontos érdek nem fűződik a megtartásához. De ekkor valójában a csatolt tevékenységből származó nyereség egy részét, bevételként a kiszállításban kellene kimutatnunk, ezzel igazolva a nyereségességet. Ezeket a méréseket követően jön a második lépés.

A hatékonyság növelése

A hosszútávú hatékonyságnövelés kulcsa az így megállapított egyedi hatékonysági mérőszámok javítására irányuló rendszeres tevékenység. Ezt legjobban az ugyanazon mérőszámok különböző időpontokban vett értékeinek összevetéséből tudjuk elvégezni.

Ezért érdemes a munkatársaink teljesítményét, valamint a céges folyamatok eredményességét heti rendszerességgel megvizsgálni. Hétről-hétre tudnunk kell, hogy egy adott munkatárs hány darabot állított elő egy adott termékből, vagy éppen hány darabot és milyen értékben adott el. Ugyanígy fontos látnunk a héten befolyt bevételeket, a kiadásokat, sőt még a cégünkbe bejövő és onnan kimenő kommunikációk (pl. levelek, reklámanyagok, stb.) számát is.

Tehát nem elegendő tudnunk, hogy mekkora a hatékonyság egy adott pillanatban, hanem látnunk kell, hogy a mérőszámok javulnak-e. Különben mielőbb be kell avatkozzunk, és el kell érjük a javulásukat.

Minden egyes terület, folyamat vagy munkatárs eredményei és hatékonysága javítható. Sokszor hihetetlen, akár több száz százalékos mértékben is. De ha nem kezdjük el mérni a teljesítményeket, és nem fordítunk a mérési eredményekre rendszeres figyelmet, akkor nem valószínű, hogy ki tudjuk aknázni a cégünkben rejlő tartalékokat.

Az értékesítési vezetői tréningen 6 pontot fogunk megvizsgálni, ahol a cégek garantáltan forgalmat veszítenek, azaz csökken a hatékonyságuk. Gyere el Te is erre a tréningre, ha vezető vagy, és ismerd meg ezt az 6 pontot és azt is, hogyan tudod lecsökkenteni a lehetséges veszteséget. További információkért kattints a képre!

Cím

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Cím

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Cím

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Cím

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Cím

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.